صفحات

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

«جدی‌تر شدن حضور مشایی در انتخابات پیش‌رو»




با بالا گرفتن انتقادها نسبت به اسفندیار رحیم مشایی، او طی حکم محمود احمدی‌نژاد از سمت سرپرستی نهاد ریاست جمهوری برکنار شده است. دو تحلیل‌گر سیاسی این تغییرات را کم‌تر شدن نفوذ و قدرت آقای مشایی در دولت تعبیر نمی‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران طی حکمی اسفندیار رحیم مشایی را از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری ایران برکنار و حمید بقایی رییس سازمان میراث فرهنگی ایران را به‌عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرده است.
با وجود تغییرات در نهاد ریاست جمهوری ایران آقای مشایی همچنان رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد است. علیرضا نامور حقیقی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تورنتو در گفت‌وگو با دویچه وله از میزان تغییر نفوذ آقای مشایی در دولت ایران با توجه به تغییرات به‌وجود آمده می‌گوید: «فراموش نکنیم امضای آقای مشایی همچنان در حد وزرای دولت است و او در جلسات کابینه شرکت می‌کند.»
تغییرات در نهاد ریاست جمهوری ایران یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که آیت‌الله مصباح یزدی، «رئيس موسسه پژوهشی امام خمينی››، در جمع نظامیان قرارگاه  خاتم الانبيا گفته بود :«افرادی كه بی‌‌شرمانه مكتب ايران را به جای مكتب اسلام معرفی می‌‌كنند، خودی نیستند.»
چهره‌های موسوم به طیف اصولگرا بارها از اسفندیار رحیم مشایی به‌خاطر ترویج آنچه «مکتب ایرانی» می‌خوانند انتقاد کرده‌اند. اما جدای از انتقادات اصولگرایان از آقای مشایی، نوع نگاه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به رحیم مشایی چه‌گونه است؟ آیت‌الله خامنه‌ای در تیر ۱۳۸۸ و در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، انتخاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری ایران را «خلاف مصلحت» دانسته بود.
«موفقیت ظاهری» برای منتقدین رحیم مشایی
علیرضا نامور حقیقی، در نظر و دیدگاه اسفندیار رحیم مشایی و آیت‌الله خامنه‌ای را مقابل هم می‌خواند و در این‌باره می‌گوید: «آقای خامنه‌ای مایل نیست در این‌باره اقدام کند و به تذکرات مقطعی بسنده می‌کند. مسئله‌ای که آقای مشایی درباره ارتباط دولت ایران با امام زمان مطرح می‌کند و این‌که دولت به نهادهای قدرت پاسخگو نیست خوشایند آیت‌الله خامنه‌ای نیست.»
علی افشاری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی ایران  در گفت‌و‌گو با دویچه وله نظریه دیگری را مطرح می‌کند. او تغییرات صورت گرفته در نهاد ریاست جمهوری ایران را «موفقیت ظاهری» برای منتقدین رحیم مشایی و مخالفین «مکتب ایرانی» تعبیر می‌کند و ادامه می‌دهد: «رفتن مشایی لزوما به معنای عقب‌نشینی دولت در برابر منتقدان اصولگرا نیست. با توجه به تحرکاتی که آقای مشایی از چند ماه پیش برای شرکت در انتخابات پیش‌رو آغاز کرده است، می‌توان این‌گونه دید که آقای مشایی خود را از محدودیت‌های سرپرستی نهاد ریاست جمهوری خلاص کرده و می‌خواهد جدی‌تر وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود.»
علیرضا نامور حقیقی سرآغاز انتقادها به اسفندیار رحیم مشایی از سوی اصولگرایان را در روزهای اول سر کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و حضور آقای مشایی در مجلس رقصی در کشور ترکیه و بیان دوستی با مردم اسرائیل می‌داند. در آخرین انتقادها، چهره‌های اصول‌گرا به برگزاری جشن نوروز که آقای مشایی ریاست ستاد آن را برعهده داشت، مخالفت‌های زیادی مطرح شد.
با این همه «مکتب ایرانی» که از سوی اسفندیار رحیم مشایی مطرح شده چیست؟
علی افشاری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «آن‌چه که طرفداران احمدی‌نژاد تحت عنوان مکتب ایرانی مطرح می‌کنند، به مفهوم ایران اسلامی است. در ماه‌های گذشته با حمایت و نظر آیت‌الله خامنه‌ای، کنگره‌ای به نام "کنگره راه‌بردی ایران اسلامی" برگزار شد. بنابراین تفاوتی بین مکتب ایرانی و دیدگاه‌‌های آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌بینم. چون مروجان این مکتب عنوان می‌کنند، آن‌چه ایران ارائه می‌کند همان اسلام واقعی است. این امر برای آقای خامنه‌ای مطلوب است. بقیه مسائل هم مثل نمایش نمادهای ایران پیش از اسلام از دید آقای خامنه‌ای مسائلی فرعی و تاکتیکی است.»
حسین کرمانی
تحریریه: شیرین جزایری

هیچ نظری موجود نیست: